Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers

i apprEciatE u!!! ;)

Tuesday, March 15, 2011

Hargai bentuk badan anda

Pernah tak anda terfikir yang anda telah mempunyai bentuk badan yang ideal?boleh terus makan apa yang disukai tanpa perlu memikirkan akibat dari cara pemakanan tidak sihat itu dan boleh terus makan tanpa perlu fikir kandungan lemak yang tinggi dalam makanan dan waktu yang sesuai untuk makan?boleh makan apa sahaja tanpa perlu memikirkan senaman yang sepatutnya harus dilakukan?YES..saya adalah tergolong dalam kategori itu sebelum ini..tapi sekarang saya cuba untuk mendisiplinkan diri setelah menyedari perubahan pada badan (especially bentuk badan).mungkin sebab saya tinggi, dan mungkin sebab metabolisme saya agak baik sehingga seolahnya apa saya makan tidak menimbulkan kesan kepada bentuk badan..dan mungkin juga disebabkan sebelum ini usia masih muda ( -_- ) (hakikat yang sukar diterima:usia makin meningkat!!)


YA,saya mengaku kurang keinsafan diri ke arah menjaga pemakanan+kesihatan yang sepatutnya dipelihara sejak usia muda.saya fikir selamanya badan saya akan ‘maintain’..dan saya selalu mendengar kata rakan seperti ini;

“ala..sebab ko tinggi,badan naik pon xkan nampak gemuk..”

dan kadang2 saya dapat kata2 ini apabila saya merungut badan naik

“alahai..naik celah mana pon xtau la badan ko tu..ko kena naikkan lagi badan ko bagi balance ngan tinggi ko tu la”

..tapi ketahuilah kawan2 walo pon saya nampak kurus, tapi BMI saya telah capai tahap normal..ok,lets calculate it together(tapi guna berat yang sebelum ini la):

Tinggi: 167cm

Berat: 55kg

Ok..BMI=Berat(kg)/[tinggi(meter)Xtinggi(meter)]

=55/(1.67X1.67)

=19.7210…

BMI Categories:

• Underweight = <18.5

• Normal weight = 18.5–24.9

• Overweight = 25–29.9

• Obesity = BMI of 30 or greater



..see..nampakkan saya dikategori normal..

Memang saya makan tanpa diet yang betul..dan saya makan pada masa yang tidak betul..kerap ambil makanan berat di waktu malam..dan kuantiti yang banyak..dan akibatnya…….berat saya sekarang sudah 59kg!!!ok fine..myb dah capai pon 60kg sebab that day saya terus turun dari penimbang tanpa sempat jarumnya bergerak berhenti di angka 60kg pon..xsanggup!!!!!!


Ok,itu sebenanya xberjaya sepenuhnya membuatkan saya insaf untuk melakukan aktiviti makan tanpa diet ini..muahaha..tapi yang paling merisaukan adalah bahagian perut saya yang telah menggelebeh..dah nampak macam dah takde shape ok!!!bonnciittt….my tummy looks like a pregnant belly!!lemak ketara..tahpape ntah..

So,saya dah start insaf ;( ..itupon lately la..dalam 2minggu kebelakangan ni..setelah dapat menerima hakikat keboonnncitan yang melanda..dah rajin sket sit up (tapi mampu buat 10x je utk satu sesi)..dah jaga makan (dah 2minggu xmakan nasi tomato yang dulunya menjadi daily breakfast and lunch..mesti makcik tupon dah pelik nape saya dah tak singgah beli nasi tomato dia..huhu) and dah skip heavy dinner selang sehari (tapi baru praktis 2-3hari nila..kena latih perut slow2..nanti kang merajuk plak dia..hehe)

Dan saya rasa lagi satu punca kenaikan badan saya dengan cemerlangnya ini bersangkut paut ngan metabolisme badan yang dah tak bagus..yela usia pon dah nak menjengah 27tahun (isk..tak dapat terima kenyataan..kecewa..).tapi benar..metabolisme berkurang mengikut usia..kena terima kenyataan cik Hasidah!!

Erm,kenapa saya begitu menitikberatkan hal ini sekarang?yes,sudah semestinya disebabkan sebab2 yang saya dah tulis di atas dan ofkos,sebab saya dah nak kawen!!!dah la tokei butik pengantin saya pegi tu cakap camni:

Him:”kami boley alter baju ni ikut size hang (sebab masa 1st fitting baju tu besau dari badan saya)..tapi hang kena janji la kena maintain badan..jangan gemuk dah..kami nampak badan hang dah koi besaq dah ni..”

damn!!but nevamind,take it as a joke..(T_T)

ok,I knew, it’s hard to me to make my body smaller than this, but I just trying to maintain the value of my body..takmoh bonnciitt..nak ada shape..bcos,for me Alhamdulillah I realize it now rather than after delivering baby..mase tu lagi susah hati la dibuatnya..ok,cakap pasal melahirkan..untuk pengetahuan,setelah menyedari akibat yang bakal dilalui setelah melahirkan,saya telah pun menyiapkan diri dengan listing (only) segala peralatan yang harus saya gunakan untuk meguruskan balik badan..kompem badan saya naik punya kalau tak jaga..huhu (tapi kompem ke saya boleh dapat melahirkan? @@!##$%)..takpela..standby je,lagipon untuk diri sendiri..apa orang nak pedulik kan? ;) some more, saya juga dapat membantu anda yang bakal/baru sahaja melahirkan..betul tak?okla,antaranya:

1) Bengkung badan (mesti ada)-saya sgt tertarik pada bengkung ini kerana;

• Bengkung Moden ini dibuat dari latex free material.Oleh itu ia selesa dipakai, tidak menyebabkan kegatalan, menyerap peluh, tidak panas, lembut pada kulit dan tidak tebal. Ia juga merupakan yang pertama didunia yang menggunakan latex free material. Dengan keadaan cuaca di Malaysia yang sentiasa panas, ciri-ciri ini sememangnya membantu anda merasa selesa sepanjang masa bengkung dipakai.

• Melindungi bahagian yang dibedah terutama sewaktu menyusukan bayi di posisi duduk. Bengkung ini bertindak sebagai pelapik dan pelindung tempat pembedahan. Ciri rekaannya juga membantu menggalakkan pengaliran darah, mengecutkan peranakan, mengempiskan perut dan mempercepatkan proses penyembuhan luka

• Size bengkung yang lebar (bagi bengkung 4 panel) bukan sahaja membantu mengempiskan perut tetapi juga mengecilkan bahagian pinggul yang telah mengembang sewaktu mengandung

• Boleh dibasuh dengan tangan atau dengan mesin basuh

Info dari: http://www.bengkungmoden.com/

2) Set bersalin Sendayu Tinggi (entah kenapa saye begitu tertarik dgn produk ST bbanding produk lain..mungkin sbb selalu baca iklan ST di MW kot..hehe)

3) Lulur-untuk memperbaiki sel kulit mati ;)
I wish to have corset too but “mcm tak bley afford je”...But if I have a chance, I choose to have Premium Beautiful (PB)...reason?entahla..myb sebab selalu baca blog kawan (aisyah yang dah berjaya dengan penjualan PB nya) kot..
Tapi my diet dah rosak disebabkan kenduri 12&13/03/2011 yang lepas..makan tak hengat!!almaklum bersama berkumpul sanak saudara..huhu..tapi sekarang tengah bertungkus lumus untuk diet balik..dah plan dengan encik tuning supaya tidak mengajak saya untuk makan malam bersama..sebab takot tak bley muat baju kurung moden kelabu yg baru dibuat tu..ngam2 badan sangat..dah la nak pakai baju tu dis week!!!..wish me luck ok ;)


BYE

Notes:

• Takot ngan entry ini yang saya jumpa masa duk google “punca perut buncit” semalam

Perut buncit punca pendek umur

No comments:

create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Labels

:: sharing is caring :: (188) ~ hoBi aku ~ (6) ~ wedding ~ (1) ♥my new journey♥ (155) 1-6bulan (3) aiskrim (1) aktiviti laki bini (30) aktiviti sekeluarga (2) along n ilham (12) anak (37) aqiqah (4) artis (3) atuk (1) audit team yg best (3) baby (6) baby carrier (1) baju raya (2) bandung (3) bbcreamsqb (1) berangans (1) birthday (6) bisnesadikberadik (2) budak (5) business is business (17) carrier (1) cleansersqb (1) comel (3) contest (1) crochet (7) crosstich (1) cuti-cuti (14) dapur elektrik (1) dinner (1) DIY (2) doa (2) dryer machine (1) electrolux (2) emo xtentu pasal (#_#) (20) encik suami (11) ho (1) how i wish i can get this ^_^ (9) ibu-anak (5) impian (4) ISLAM agamaku. (14) jahit menjahit (5) Jai's family vacation (1) jaikitofamily (2) jaikitoteam (2) just for FUN (19) kawan (1) kayuh itik (1) kediaman (1) kelakar (2) keluargaFAIZAL (26) keluargaku (52) kenduri kendara (12) kereta idaman (1) kerja (2) kesihatan anak (6) Lazada (1) lebiu anak-anak (3) lelong (1) lenovo (1) makan (16) mamayangbuat (2) manik (6) masak (9) masksqb (1) me (6) melaka (2) membebel (3) merepek meraban ;) (80) mimpi (2) muka (2) niece (1) nile (1) nuffnang (5) nurulJANNAHalisya (12) nurulKHAYRAsafiyyah (1) nurulQISYAdamia (67) online (2) opah (1) opishh (3) padang besar (3) parenthood (24) pelik (1) pengalaman (1) peraduan (2) photoshoot (3) pregnancy journey (14) ralat (3) ramadhan (1) raya (4) recommended! (2) resepi (2) resepi mereka (3) rezeki (1) risau (2) rumah (2) sakit (3) samsung (1) saya jual (1) semangat (3) seqybeauty (1) sesaje (80) shopping (21) SimaFairulWedding (2) skincaresqb (1) sqb (1) Stroller (1) susu (1) sweet cherry (1) syukur (25) tak suke. (4) taman tasik taiping (1) teka teki (1) teladan dan pedoman (32) teratakfaizalhasidah (2) teratakFS (1) teringin (1) theNuruls (5) tidur (2) TIPS (4) TOUCHing (4) tragedi (6) tudung (16) tutorial (1) tutorial handphone (1) tutorial printscreen (1) twins stroller (1) VCOA (4) wahai hati (1) wishes (3) zalora (2)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...